Тортата (епизод I)

Всичко започнало преди много, много години – почти 3, ако трябва да сме точни, когато Ива се запознала с Йово. От ухажването следва първата среща, първото държане за ръка, първата целувка и… да не ви ги обяснявам тия работи – знаете там как стават нещата. От дума на дума, решиха да се женяяяят. Аз, нали съм пионерче и бой-скаут едновременно веднага се заклех, че ще правя тортата за сватбата. Естествено, не ми хрумна, че тортата трябва да е достатъчна за 50-60 човека; че трябва да я изпека, някак си, с подръчните тави в моята кухня и че… о, боже – никога, ама никога не съм работила с icing. Дори не знам как се казва на български – може би фондан? В уикипедия пише, че фонданът е разновидност на айсинга, така че ще наричам icing-a – айсинг.

Без повече оправдания – връщане назад нямаше (честно, ако знаех откъде се поръчват торти щях да отида и да поръчам веднага, но никога не съм поръчвала, а и малко ме изби на чест: „Аз ли няма да се справя?! Ха!”). И така се почна:

  • Безбройните гледания на филмчета с youtube за работа с айсинг (който е казал, че с гледане не се учи сериозно греши – снимките на моята торта доказват точно обратното!). Много, много благодарности на Илейн МакГрегър (дамата от видеото). Изгледах всичко с нея, което имаше в youtube и беше незаменимо полезно! Къдричките са от това видео, около 3-тата минута. Клик върху картинката води към видеото.
  • 3-те предварителни тествания на блатове, едно от които беше Викторианската гъба, а другите две бяха безславно изядени и неувековечени
  • Купуването на 2кг айсинг, 20 яйца, 4л течна сметана (трябваше ми само 1, но в Метро нали се продават големи разфасовки и аз – купих), близо 3кг брашно, о.. и т.н.

Общо взето откъм равносметка за времето, инвестирано в правенето на тортата бих казала, че печенето на 12 блата в домашни условия, както и къдренето на метри и метри айсинг, за покриването на тортата не е добре за психическото здраве. (Освен ако стоенето 6 часа изгърбен над кухненската маса, с клечка за зъби в ръка, не е твоето дзен упражнение за постигане на нирвана. Моето определено не е.)

Ако разделим правенето на тортата на 4 етапа

  • Печене на блатовете
  • Сглобяване на тортата
  • Покриване с айсинг
  • Украса

мога смело да кажа, че печенето на блатовете (2 дни) и украсата (6 часа) са най-времеемките. Естествено не съм пекла блатове цели 2 дена, а само две вечери подред, но и това ми стигаше. Къдренето на айсинг за декорация ми отне точно 6 часа.

Рецептата за БЛАТОВЕТЕ е тук, като към всички добавях различни есенции – кафе, вода от портокалови цветчета или ванилия. После нареждах различни блатове един върху друг, за да не са скучни като вкус, а и на мен да ми е интересно.

Важно е, блатовете да се изпекат ден-два предварително, за да могат да изсъхнат леко. Така се работи много по-лесно с тях, а после овлажнени от сметаната и плътно увити в айсинг се навлажняват отново и тортата не е суха. Аз оставих първите блатове да изсъхнат една нощ, след което ги сложих в найлонови пликове, за да не станат съвсем сухи.

Когато и последният – 12ти блат беше изпечен всички чинии в къщи бяха заети.

КРЕМ

1л течна сметана

200гр бяла захар

1 шушулка ванилия

На слаб огън сложете сметаната,  добавете захарта и оставете да заври. През това време разрежете шушулката ванилия на две, остържете семенцата с върха на ножа и добавете към сметаната. Сложете и вече празните шушулки, които трябва да извадите, преди да започнете да разбивате сметаната на крем. Оставете да покъкри 10тина мин. После оставете да се охлади и пъхнете в хладилник, за да се изстуди съвсем за 2-3 часа, а най-добре за цяла нощ. Топла сметана не може да се разбива на крем, оказа се. Аз опитах да разбия охладена и след 5 мин разбиване бях сериозно притеснена, че нещо съм объркала. Естествено в Интернет веднага намерих информация, за проблема на разбиването на топла сметана, охладих я и малко по-късно имах крема!

Не забравяйте да извадите шушулките преди да започнете да разбивате.

Когато сте готови с всички блатове и крема пристъпваме към сглобяването на тортата.

Следва втори епизод…

6 responses to “Тортата (епизод I)

  1. епизод 1 Печене на блатовете, aka невидима заплаха
    епизод 2 Сглобяване на тортата – клонингите атакуват
    епзиод 3 Покриване с айсинг – отмъщението на ситите
    епзиод 4 (с който един вид се почна) Украса – нова надежда!
    :DD пИрфектна си просто!

  2. Изглежда превъзходно🙂 Айсинг е всяка глазура. Това, което си направила, изглежда точно като фондан и вероятно си е🙂

    • Емил, аз не съм правила айсинга – купих го. На пакета пишеше Royal Icing, затова съм твърдо убедена, че не е фондан. Въпросът не е какво е, а каква е конвенцията в БГ да се нарича такова нещо? Знаеш, че чуждиците понякога са неточно адаптирани, но като ги знаят хората грешно пак си ги ползват със здраве🙂

Вашият коментар

