Марината за маслини

Във всяко семейство си има рецепти за най-хубавите кюфтета или най-вкусна мусака. Всяка баба готви различен боб, пилешка супа, супа топчета или сърми и тези рецепти нерядко се предават през поколенията и приемат статут на семейна тайна (пиле фрикасе не споменавам умишлено, защото то е сред най-мразените рецепти според моята скромна статистика сред познати и приятели; шницели и руло ‘Стефани’ пък мразя аз). Често толкова сме свикнали с присъствието на дадена подправка в яденето, че ако я няма сме готови да спорим до скарване, че то се готви само така и по никакъв друг начин. Познавам едно семейство, в което аргумента ‘Слага ли се джоджен в боба или не?’ ги беше довел почти до развод.

Аз съм така с маринатата за маслини. От най-ранна възраст помня, че в хладилника винаги имаше буркан черни маслини, който бяха обилно поляти с оцет и олио и така траеха с месеци. Когато аз самата започнах да готвя и на пазара се появиха по-качествени продукти замених обикновените, свръх солени маслини с маслини ‘Каламата’, олиото със зехтин и добавих босилек, но никога не съм допускала, че в другите семейства не мариноват маслините по този начин.

Преди около седмица, по щастливо стечение на обстоятелствата, се озовах на гости на скъпа приятелка, която току-що се беше нанесла в новата си къща и за хапване нямаше нищо. Бяхме предупредени да си носим каквото можем – най-вече за мезе за вино. Погледнах в хладилника и едно от първите неща, които се озоваха в ръката ми беше вечно присъстващият буркан с мариновани маслини, които предизвикаха фурор сред присъстващите.

И успяха да ме убедят, че моята семейна марината за маслини е не просто непопулярна, а невероятно вкусна и нещо, за която си заслужава да се пише.

МАРИНАТА ЗА МАСЛИНИ

1(250гр) буркан маслини ‘Каламата’

1с.л сух босилек

2 с.л ябълков оцет

4 с.л зехтин

Изцеждате течността от буркана с маслини и изсипвате в тази последователност: босилек, оцет, зехтин. Завинтвате капачката здраво и разклащате енергично около 20 сек, докато босилекът е покрил всичко, а оцета и зехтина са се смесили добре.

Ако сте купили маслините насипно ползвайте пластмасова кутия с добре затварящ се капак или друг буркан. Съхранявате в маринатата, в хладилник до пълно изяждане.

18 responses to “Марината за маслини

  1. Много обичам маслини, а като се замисля, никога не съм ги мариновала. Може би защото се изяждат почти веднага след отваряне на бурканчето :) Въпреки това, мисля да скрия едно и да опитам твоето предложение, особено примамливо звучи с този босилек :)

    Поздрави!

  2. аз съм маслиненото чудовище – обожавам ги от ранна детска възраст ;) Ще пробвам маринатата – задължително – тъкво днес си купих маслинките :)

  3. :) У нас маслините се мариноват без босилек. Защото майка ми твърди, че мирише на трева. Ама тя твърди същото за мащерката и сушения копър, тъй че не й обръщам много внимание :)
    От друга страна, ако ме накараш да изброя 38 мезета, изобощ и няма да ми хрумне да спомена маслини :) Броя ги за украса на картофено пюре и грис салата. Бий ме, не знам защо.

  4. Казвам ви аз, че никой не си маринова маслините! Дами, и непремонно да кажете дали ви е харесала.

  5. А у нас се ядат като семки и просто не се задържат за толкова дълго, че да стигна до идеята за мариноване :) Но удвоявам количеството маслини в списъка за пазарувана, за да има и за мариноване този път :) но силно подозирам, че няма да се задоволя само с босилек… :)

  6. В нашето семейство винаги сме мариновали маслините по този начин, само без босилека, но и сега ще го пропусна, защото съпругът ми не обича нищо в зелен цвят от подправките. Даже не знам друг начин за съхранение на маслините, ако не с малко оцет и зехтин…. Но пък мога да си заделя малко само за мен и да пробвам с болисек. Който не е пробвал да маринова, да наведе глава засрамен и да отива за маслинки, ако няма или да приготви вече присъстващите у дома :)

  7. Всичко това ще е много по хубаво ако ги поставите в гърне /Негледжосано / с капаче ! Баба ми така ги правеше и вкусът им беше прекрасен…!!!Пробвайте!

  8. Куриоз !
    Реших да пусна коментар, защото гордо приготвям марината за така обичаните от нашата фамилия маслини-каламата, откакто прочетох рецептата ! И тук идва куриоза, сега преди да пиша реших да хвърля пак едно око на рецептата, и…..видях, че всъщност аз приготвям „друга“ рецепта, очевидно моя си…….като сухия босилек съм заменила със сух риган ! Как е станало объркването незнам,но резултата повярвайте е много добър !
    Но това отваря други житейски въпроси. Дали и кога така „усложливото“заместително свойство прилагам и по други теми и „рецепти“ в живота по принцип ? Хм, до какво може да доведе една сбъркана рецепта….

    • Това не е кулинарен коментар, а философски. Има щика просветление в него, няколко зрънца мъдрост и мааалко трябва да се остави да престои, преди да сме сигурни, че може да се употребява.
      А, да – и аз съм ги правила с риган, поради липсата на босилек и наистина стават.

  9. Благодаря за прекрасната идея! Фантастично се комбинираха с пресен риган и балсамов отцет. Очарована съм от мекия вкус и аромат. Поздравления!

  10. Моята марината е: 2 лимона и 4-5 скилидки чесън нарязани на тънки филийки.В голям буркан нареждам на дъното кръгчета лимон и чесън,слагам маслините до средата и пак лимон и чесън,допълвам с маслини и нареждам каквото е останало от лимона и чесъна.Заливам със зехтин до горе.Маринатата е чудесна,когато правя салата от зелени листни зеленчуци (включително спанак),вместо дресинг заливам с няколко супени лъжици от нея.Става превъзходно!

  11. В Солун един грък, който продаваше маслини ми каза да им сложа вода, винен оцет и зехтин, но без сол, тъй като маслините бяха каламата.Аз прибавих обилно количество сух риган и едросмлян сладък червен пипер(може и лютив, който обича).Много вкусно се получава!

Вашият коментар

